BRAILLE MENUKAART
Wat is een braille menukaart?
Een braillemenukaart is een menukaart in brailleschrift, bedoeld voor mensen die blind of zeer slechtziend zijn. Inhoudelijk is het tekstuele gedeelte vrijwel hetzelfde als de “gewone” menukaart. Alleen de opmaak is zo gemaakt dat het voor de gebruiker makkelijk doorzoekbaar is. Verder ontbreken er foto’s, tabellen en andere vormen van “creatieve opmaak” omdat dit geen meerwaarde heeft en praktisch niet of nauwelijks mogelijk is.
Waarom is een braille menukaart belangrijk?
Omdat blinden vaak afhankelijk zijn van hulp van anderen is het prettig om ook zo veel mogelijk zelfstandig te kunnen doen. Een voorbeeld daarvan is het lezen van de menukaart in een restaurant. Hierdoor kan de gebruiker zelf kiezen: wat lust ik? Kan ik dat betalen? Welke andere mogelijkheden zijn er?
hoe ziet een braillemenukaar eruit?
Een braillemenukaart bestaat, op een sticker na, helemaal uit plastic. Daardoor kunt u deze, na verwijdering van de sticker, na een kaartwissel in zijn geheel bij het PMD-afval gooien. Voordelen van een plastic braillekaart zijn dat deze makkelijk met een vochtig doekje kan worden schoongemaakt (het schrift wordt immers met de vingers gelezen), minder snel kapot gaat en dat de braillepuntjes veel langer goed leesbaar blijven.
Integenstelling tot een "gewone" menukaart bestaat de brailleversie niet uit één of een paar bladzijde(n) maar is het een ingebonden boek. Elke categorie begint op een nieuwe bladzijde. Ook is de tekst enkelzijdig geprint. Dit alles om het voor de gebruiker overzichtelijk en goed leesbaar te maken.
mogelijkheden en tarieven
U kunt kiezen uit twee variaties:
Losse bestelling: €50,- per exemplaar
Jaarabonnement: afhankelijk van aantal kaartwissels en exemplaren
Tenslotte kunt u ook uw week- of maandmenu laten omzetten naar braille op plastic
contact
Heeft u vragen of wilt u een bestelling plaatsen, neem gerust contact met mij op via info@braillemenukaart.nl. In ongeveer 90% van de gevallen ontvangt u binnen drie uur een reactie. Is dat niet zo, houd dan uw spambox in de gaten.
Met vriendelijke groet,
Dennis ten Boske